18 Απριλίου 2007

" Αχ, Αγέρα " - Βασ. Παπαγεωργίου & Gundogarken

Penceremin perdesini havalandiran ruzgar/του παραθυριού μου την κουρτίνα ανεμίζει ο αγέρας
denizleri kopuk kopuk dalgalandiran ruzgar/της θάλασσας τον αφρό κυματίζει ο αγέρας
gir iceri usul usul beni bu dertten kurtar/μπες μέσα σιγά-σιγά και τη λύπη διώξε μου
yabancisin buralara nerelerden geliyorsun?/είσαι ξένος εδώ, από πού έρχεσαι;
otur dinlen basucuma belli ki cok yorulmussun/Κάθισε, ξεκουράσου στο μαξιλάρι, φαίνεσαι πολύ κουρασμένος
bana esmeyi anlat, bana sevmeyi anlat/για τον άνεμο, για την αγάπη πές μου
bana esmeyi anlat, esip gecmeyi anlat/κι αφού φυσήξεις πές μου και για τα παλιά
anlat ki cozulsun dilim ben ruzgarim demeliyim/πές μου πώς σβήνεις αργά κι εγώ θα σε πω αγέρα μου...

"Ruzgar"
Αχ αγέρα π' ανεμίζεις του πελάγου τον αφρό
Αχ αγέρα που θερίζεις με του λύχνου μου το φως
φύσα μέσα στην καρδιά μου, σκόρπισε μου τον καημό
Μάθε μου το φύσηγμά σου
Πάρε με στο πέταγμα σου
Το ξημέρωμα να μ' εύρει
Στην αιθέρια αγκαλιά σου.
Το συγκρότημα Gundogarken (Γκιούν ντοάρκεν, Το χάραμα, η ώρα που η μέρα γεννιέται) ιδρύθηκε στα μέσα της δεκαετίας του '70 από τον Ilhan Sesen και τα δυο ανήψια του Gokhan και Burhan Sesen.
Το τρίο παρουσιάζοντας δική του μουσική και στίχους εισήγαγε στην τουρκική μουσική σκηνή την έννοια των μοντέρνων τραγουδοποιών που εκφράστηκε τελικά ως ozgun muzigi [αυθεντική, δημιουργική μουσική) και επηρέασε πολύ άλλα συγκροτήματα όπως οι Yeni Turku κ.α.
Τα τραγούδια των Gundogarken γυρνούν την πλάτη στην κρύα και γυμνή στέππα της Άγκυρας και προσανατολίζονται προς τη θάλασσα του Αιγαίου, εμπνευσμένα από την ελληνική και τη μεσογειακή μουσική. Χρησιμοποιώντας μπουζούκι, ακορντεόν, κλαρίνο και φωνητικές αρμονίες εγκαταλείπουν τις παραδοσιακές μουσικές φόρμες της Μικράς Ασίας. Παρ' όλα αυτά ο ήχος τους διατηρεί μια λιτότητα την οποία συναντά κανείς στα τραγούδια των βάρδων της Ανατολής σε αντίθεση με τον μοιρολατρικό "τσιγγάνικο" ήχο που κυριαρχεί στις ταβέρνεςτης Πόλης.
Τα τραγούδια του Ilhan Sesen και του συγκροτήματος έχουν εκτελεστεί από μεγάλους καλλιτέχνες της Τουρκίας. Η ενορχήστρωση του τελευταίου τους δίσκου "Mest of Gundogarken" πράγματοποιήθηκε από τους μουσικούς του συγκροτήματος Durga και υπό την επίβλεψη του Νικηφόρου Μεταξά.
Το τραγούδι Ruzgar (Ανεμος) με την συμμετοχή της Βασιλικής Παπαγεωργίου γνώρισε τεράστια επιτυχία ανεβαίνοντας στην κορυφή των Charts.

Έτος κυκλοφορίας: 1999
Είδος: ozgun muzigi
Περιεχόμενα:
1 Και τ' αστέρια λαχταρώ
2 Αχ, αγέρα
3 Ankara'dan abim geldi

Δεν υπάρχουν σχόλια: